اتوي مو بي‌خطر نيست


 

نويسنده:دکتر پروين منصوري، متخصص پوست




 
روي سخن من با آن دسته از خانم‌هايي است که از حالت دهنده‌هاي برقي مو استفاده مي‌کنند و از آسيب‌هاي احتمالي اين دستگاه‌ها به موهايشان بي‌خبرند.
حالت دهنده‌هاي برقي متنوعي در بازار هستند که براي بعضي از مدل‌هاي مو ممکن است رضايت شما را تامين ‌کنند. چون بعضي از اين مدل‌هاي مو به تکنيک شستن، حالت دادن و سپس خشک کردن احتياجي ندارند، اتوهاي حالت دهنده الکتريکي براي اين منظور مورد استفاده فراواني قرار گرفته‌اند. از طرف ديگر، نوع زندگي کنوني و نبود وقت کافي براي شامپو کردن مرتب و آرايشگاه رفتن منظم براي فر کردن موجب استفاده گسترده‌تر از اين وسايل شده است.

حالت دهنده‌هاي برقي اغلب استوانه‌هاي پلاستيکي سفتي هستند که اندازه‌هاي متعدد دارند و سطح آنها صاف، مودار يا دندانه‌دار است. نوعي که سطح آن صاف مودار است، نسبت به انواع ديگر ارجح است چون موقع باز کردن از موها، کمتر موجب ايجاد صدمه و درهم رفتن آنها مي‌شود. دستگاه‌هايي که فرکننده برقي هستند، داراي کليد خودکار بوده و در درجه حرارت مشخصي خاموش مي‌شوند. بيشتر آنها فيوز اطمينان دارند که از گرم شدن بيش از حد حالت دهنده‌ها و سوختن موها جلوگيري کند. حتي بعضي از اين حالت دهنده‌ها محفظه آب دارند که با ايجاد بخار، موجب اضافه شدن رطوبت به موها مي‌شوند و حالت گرفتن اوليه موها را آسان‌تر مي‌کند. گرماي حاصل از اتوهاي فرکننده سبب شکستن بعضي از پيوندهاي هيدروژني ضعيف مو شده و موجب فر شدن موقتي آنها مي‌شود. اغلب اتوهاي فرکننده درجه حرارت بالا دارند و از رسيدن حرارت به حد سوختن موها (100 درجه سانتي‌گراد) جلوگيري مي‌کند. يادتان باشد که موهاي بي‌رنگ شده يا صاف شده را نبايد هر روز با اين اتوها حالت دهيد، به خصوص فرکننده‌‌هايي که برس پلاستيکي دارند، درهم رفتگي مو را زياد مي‌کنند و صدمه بيشتري مي‌زنند. به علاوه، اتوي فرکننده قوي نسبت به نوع متوسط آن بيشتر موجب سوختن مو يا پوست سر مي‌شود ولي اغلب چون فر شدن موها را با دوام‌تر انجام مي‌دهد (به قيمت آسيب به موها) مورد توجه شماست.
منبع: http://www.salamat.com